Rätt kommunikation ger resultat i Finland
Vi har lång erfarenhet av kommunikation mellan Sverige och Finland. Många svenska företag äger dotterbolag i Finland och behöver kommunicera både internt och externt i Finland. Även organisationer och myndigheter har täta kontakter med Finland och behöver kommunicera på rätt sätt i Finland. Vi känner till kulturskillnaderna mellan länderna och kan paketera informationen på rätt sätt. Resultatet blir kommunikation som ger resultat. Vi kan både planera och genomföra er kommunikation i Finland.

  • Rådgivning, utbildning. Vi kan ge företag, organisationer och myndigheter rådgivning och utbildning i hur man kommunicerar i Finland. Vi kan till exempel hjälpa till med allmän kommunikationsplanering eller planera konkreta projekt. Vi kan även utbilda personer som exempelvis ska hålla tal i Finland eller som ska delta på presskonferens, mässa eller annan typ av arrangemang. Vi kan även skriva talet eller presentationen på finska.
  • Intern kommunikation. För att verksamheten i Finland ska ske så smidigt och effektivt som möjligt krävs det att kommunikationen till de finska medarbetarna fungerar väl. Utan fungerande kommunikation blir det missförstånd och det föds rykten som allvarligt kan skada både produktion och kundrelationer. Det gäller att uppmärksamma kulturskillnaderna och därför är det viktigt att intern kommunikation sker på ett sätt som inte uppfattas som stötande i Finland.
  • Extern kommunikation. Extern kommunikation kan till exempelv handla om mediekommunikation, kundtidning, mässor och andra arrangemang. Vi kan förmedla er kommunikation på finska, anpassad för finska förhållanden. Vi känner väl finska medier och vet hur man ska kommunicera med dem. Vi kan även ta hand om alla arrangemang kring mässor och övriga evenemang i Finland. Även i extern kommunikation är det viktigt att uppmärksamma kulturskillnaderna.
  • Ekonomisk information. Bildandet av OMX gör att det har blivit lättare att handla med svenska aktier i Helsingfors. Har företaget dessutom dotterbolag i Finland ökar intresset ytterligare. Det är med andra ord värt att investera i ekonomisk information även i Finland. Även här gäller samma grundprincip: information på finska, anpassad för finska förhållanden.
  • Tidningsbilagor, kundtidningar . Vi kan även producera tidningsbilagor eller egna tidningar på finska. Tidningsbilagan kan till exempel skickas ut tillsammans med en finsk affärstidning.
  • Lobbying. Behöver ni påverka finska beslutsfattare? Även här gäller det att göra det på rätt sätt. Det som känns rätt i Sverige kan upplevas som stötande i Finland. Vi kan beslutsprocesserna i Finland och vet hur man ska påverka för lyckat resultat.
  • Utbildning om kulturskillnaderna. Ofta hör man att man kan agera i Finland på samma sätt som i Sverige. Så enkelt är det inte i praktiken. Det finns skillnader som varje svensk företag, organisation eller myndighet aktiv i Finland bör känna till. Vi kan ordna en effektiv snabbutbildning om kulturskillnaderna.
  • Översättningar. Vi kan även göra översättningar från svenska till finska eller från finska till svenska. Vi gör inga raka översättningar utan läser innehållet noga och anpassar texten till målgruppen. Självklart är vi noga med att inte ändra på själva innehållet i texten.

  • Kriskommunikation. Det kan hända oväntade saker i verksamheten eller medier kan skriva något negativt om företaget eller organisationen. Är man helt oförberedd inför detta kan konsekvensen i värsta fall bli att förtroendet för företaget rasar och det tar tid att reparera skadan. Risken att hantera krisen fel är ännu större i Finland eftersom svensk kriskommunikation i Finland kan slå helt fel och förvärra krisen. Vi kan planera er kriskommunikation i Finland.


Copyright (C) 2004 Wil Info, webdesign av svensk-webbdesign.se